Terzijde

Theo Baart
Terzijde


nai010 Voorjaarscatalogus 2024


'De luchthaven Schiphol blokkeert de ontwikkeling van een gebied dat ruim vijfmaal zo groot is als Amsterdam. Krimp van het vliegverkeer staat hoog op de politieke agenda, maar de logica van het luchtruim blijft centraal staan.


Leven onder het luchtruim werpt een vernieuwende blik op Schiphol en richt zich op de omgeving. Fotograaf Theo Baart en journalist en ruimtelijk onderzoeker Tijs van den Boomen schetsen een rijkgeschakeerd beeld van het verontachtzaamde landschap rondom Schiphol. Met fietsroutes, essays en kaarten biedt dit boek de basis voor een publiek debat over een luchthaven die in evenwicht is met haar omgeving.'


samenstelling en redactie Tijs van den Boomen en Theo Baart

tekst Tijs van den Boomen

fotografie Theo Baart

vormgeving studio Joost Grootens

432 pagina's 17*24 cm


verschijnt 1 juni 2024 bij nai010 uitgevers


mogelijk gemaakt door bijdragen van:

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Mondriaan Fonds, Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, BPD Culuurfonds, Van Eesteren-Fluck & Van Lohuizen Stichting en het CRa


project uitgevoerd i.s.m Podium Architectuur Haarlemmermeer-Schiphol en ARCAM




NRC 11 03 2023 Laat Schiphol geleidelijk krimpen


Tijs van den Boomen en ik werken aan een atlas over de landzijde van Schiphol. Hoe ingrijpend is de ruimteclaim van de luchtvaart in Nederland? We verkennen het ruimtegebruik onder de uitvliegroutes van de zes landingsbanen. In het debat over de toekomst van de luchtvaart speelt de ruimtelijke invulling nauwelijks een rol terwijl de impact enorm is. En het kan anders maar vermoedelijk moeten eerst de ogen daarvoor geopend worden. Het wordt hoog tijd om de belangen van de landzijde te plaatsen naast de belangen van de luchtvaart.


In NRC kondigen we het project en uitgangspunten aan.


Tijdens het maken atlas over de landzijde van Schiphol wordt er opgetrokken met Podium Architectuur Haarlemmermeer-Schiphol en ARCAM.




PODIUM ARCHITECTUUR HAARLEMMERMEER SCHIPHOL | PODCASTS | 19.06.21


Berichten uit Groot-Amsterdam



BNSP | TJERK RUIMSCHOTEL | 03.06.21


De Omgevallen Boekenkast | Boeklust


NRC HANDELSBLAD | TIJS VAN DER BOOMEN EN THEO BAART | 09.01.21


Bij Schiphol stagneert Amsterdam


NRC HANDELSBLAD OPINIE |THEO BAART | 01 08 20


Groot-Amsterdam


Groot-Amsterdam in het Burgerweeshuis


  • Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

  • Knop

  • Knop

  • Knop

  • Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

  • Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

foto's Adriaan van Dam


Verspreid door het hoofdkantoor van BPD, gevestigd in het monumentale voormalige burgerweeshuis ontworpen door Aldo van Eyck, hangen 22 foto's uit het project Groot-Amsterdam. Nadat de tentoonstelling in maart 2020 gereed was, ging het gebouw op slot door de coronacrisis. Bezoek van de tentoonstelling is tot nader order niet mogelijk. Er is een video gemaakt nav de gesloten tentoonstelling en een publicatie. Dit is vooralsnog mijn langstlopende tentoonstelling met het laagste bezoekersaantal ooit.


vormgeving tentoonstelling: Ricky Rijkenberg + Carsten Klein

curator: Caroline Coffrie + Sharon Oldenkotte (BPD Cultuurfonds)


BPD Cultuurfonds is een van de elf subsidiegevers van het project Groot-Amsterdam. De andere subsidiegevers zijn: Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie,
Haarlemmermeer, Almere, Amsterdam & Zaanstad, Provincie Noord-Holland, Rijksdienst Cultureel Erfgoed, Staatsbosbeheer, Mondriaan Fonds, Vervoerregio Amsterdam en de EFL-stichting



RUIMTE + WONEN #2/2019 | 24.06.19

Werk in Uitvoering

Theo Baart fotografeert en schrijft over de manier waarop wij onze omgeving inrichten. Momenteel werkt hij aan een project over de ontwikkelingen in de metropoolregio Amsterdam. Dit is een tussenstand van dat werk in uitvoering aan de hand van een de thema's van het project: energielandschappen. Baart werpt in tekst en beeld een schaduw vooruit op het landschap van de toekomst.


 ARCHINED OPINIE | THEO BAART |  05.02.18

Beeld als Argument 

Om meer mensen daadwerkelijk te betrekken bij het debat over de inrichting van Nederland, of specifieker hun nabije leefomgeving, moet er nagedacht worden over de rapporten die hierover verschijnen. Welke keuzes worden gemaakt bij het opstellen van de gemeentelijke omgevingsvisie? Hoe ziet energietransitie er straks uit? Een pleidooi voor het inzetten van beeld als een krachtig instrument bij de formulering van onze visie op onze omgeving.



NRC HANDELSBLAD HET BLAD | DECEMBER 2018 

2018 | Buitenhuis


Wanneer je wilt begrijpen wat er aan de hand is met het Nederlandse platteland, dan kan het geen kwaad om een vergelijk te hebben. Twintig jaar geleden kochten wij een bescheiden boerderij (' fermette') aan de rand van een Frans gehucht. Ogenschijnlijk gebeurt hier niets, maar schijn bedriegt. Het Franse buitengebied loopt leeg. Alleen ouderen en wat boeren blijven achter. De provinciestadjes redden het ook niet. De winkelstraten tellen steeds meer wit gekalkte winkelruiten. Locale voorzieningen worden opgeheven. Iedereen die nog wat kan, vertrekt naar de grote steden. De opmars van Nederlanders met een 'maison secondaire' is te bescheiden voor het tegengaan van het verval. Zie ook Huis in Frankrijk. 


HET VOLGENDE LANDSCHAP [stichting Landschapstriennale + vereniging Deltametropool]

2017 | Het volgende landschap  Suikerbiet

2010 Posities | Positions
auteurs Simon Franke, Allard Jolles, Piet Vollaard
vormgeving Lex Reitsma
24* 30 cm | 220 paginas
uitgever NAi Uitgevers
NL-E editie
2010 | Posities | Positions is een boek over Nederlandse architectuur en landschapfotografie. Allard Jolles, Simon Franke en Piet Vollaard schrijven over de veranderde positie van deze fotografische discipline aan de hand van het werk van Jeroen Musch, Ralph Kamena, Jannes Linders, Hans Werlemann, Bas Princen en Theo Baart. 

"Tot voor kort werd de variëteit van het Nederlandse landschap benoemd aan de hand van de bodemgesteldheid. [..] Tegenwoordig, met de voortschrijdende bouwtechniek in combinatie met verfijnde financiële instrumenten, is alles mogelijk. Met nieuw geïntroduceerde begrippen als 'dubbel grondgebruik' ('met dubbel grondgebruik kunnen aan niet-rendabele voorzieningen een kostendrager worden meegegeven') wordt het zelfs lastig om in een oogopslag te bepalen waar je naar kijkt. De eenduidigheid is verdwenen. [..]. Nu gaat landschap vooral over taal en beleving. Alles wordt geherdefinieerd." 

Ik maakte als bijdrage aan dit boek een reeks nieuwe landschapstypologieën.

2009 |Off The Record aankoop stedelijk museum amsterdam
Off The Record | Stedelijk Museum omslag
curator Hans Aarsman 
2009 | Off The Record Hans Aarsman was de curator voor de fotografie-aankopen van het Stedelijk Museum van 2019. Hij selecteerde foto's die niet gemaakt waren als kunst met een Hoofdletter maar zonder artistieke aspiraties, als registratie, geheugensteun, bewijsmateriaal of, zoals in mijn geval, uit frustratie. 

Ik verhuisde in 2003 naar de flat Florijn  in de Bijlmermeer waar in 'de plint' van de gerenoveerde flat, atelierwoningen waren gebouwd. Mooi, groot en met een prima werkruimte maar de leefbaarheid hield niet over. Hier waren de opgedane lessen van tien jaar vernieuwing van de Bijlmermeer op een cynische wijze overgeslagen want dat scheelde geld. Zo was er bezuinigd op intercoms waardoor je de voordeur open moest doen om te kijken wie er aanbelde. Nadat mijn nieuwe buurman op klaarlichte dag in zijn huis was overvallen - hij had de deur dus wel opengedaan - waarbij de goede man gekneveld werd, en zijn gehele ontwerpstudio in AH winkelwagentjes was wegreden, werd de voordeur niet meer opengedaan voor onaangekondigd bezoek. Mijn jongste zoon wist de eerste weken toen hij de voordeur uit liep te ontsnappen aan een baksteen die naar zijn hoofd werd gegooid van de galerijflat. 
We hadden een terras achter het huis waar we niet konden zitten. Van alles kwam er naar beneden. Soms lege flessen, een kast, een tv, luiers en vooral heel veel etensresten. Ik heb geregeld de boel bij elkaar geveegd, in een plastic zak gedaan en naar de vuilcontainers gebracht. Alles wat naar beneden komt is van niemand. De jutter mag het houden. Dat wou ik niet maar voordat ik de boel in een zak stopte, fotografeerde ik het. 

Mijn plan was om een reeks foto's te printen en te lamineren en met de kerst cadeau te doen als relatiegeschenk. Place mats. Voor de projectleiders van de vernieuwing van de Bijlmermeer, voor de verantwoordelijke stadsdeelbestuurders en voor de directie van de woningbouwcorporatie. Konden ze eerste kerstdag mooi van eten, was het idee. Maar eind november 2004 verhuisden we naar een nieuw huis en vergat ik dit voornemen.

Hans Aarsman rakelde het vier jaar later weer op. Ik maakte van negen negatieven afdrukken en die maken nu deel uit van de collectie van het Stedelijk Museum. Het was nog even onderhandelen over de aankoopprijs. Ik had 18 maanden huur in gedachte - de tijd dat ik terrasjutter in Florijn was - maar dat is mij niet gelukt. We hebben het afgemaakt op de helft.  
Share by: