Avenue / Literaire landschappen [1983-1989]

AVENUE was een interessant maandblad in Nederland dat zich in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw onderscheidde van ander publicaties door de combinatie van reportages over mode, reizen, koken en woninginrichting. Ook was er veel aandacht voor poezie en proza. Fotografie was de kurk waarop het geheel dreef. Niets werd aangekocht: alles werd in huis gemaakt. Fotografen werden aan schrijvers gekoppeld en gingen op reis, kosten nog moeite werden gespaard om tot een bijzonder eindresultaat te komen. Het blad was, totdat het te kostbaar werd, het uithangbord van een succesvolle grote tijdschriftenuitgeverij.

Nadat ik was afgestudeerd aan de Rietveldacademie in Amsterdam, trok ik de stoute schoenen aan en bezocht ik de redactieburelen en stelde ik onbeschaamd voor om mij samen met de dichter en schrijver Willem van Toorn een reeks verhalen te laten maken over schrijvers en hun landschappen. Als voorbeeld toonde ik de reeks fotos die ik gemaakt had aan de hand van Flauberts Madame Bovary. Zoiets moest het worden, maar dan in kleur.

Om te beginnen trokken we in 1983 naar het Vlaamse stadje Aalst waar de grote schrijver Louis Paul Boon zijn romans had gesitueerd. Hij schreef over de werkende klasse die het niet makkelijk had met de burgerij, de werkgevers en de katholieke kerk. "Boontje" was nog niet zo lang daarvoor overleden en veel mensen in Aalst en het voorstadje Erebodegem hadden hem gekend. De afstand tussen de schrijver en zijn medebewoners was erg klein maar of daar veel van zijn lezers onder zaten, vroeg ik me af.

Het jaar daarop gingen we naar Praag eo. dat toen nog gebukt ging onder het verlammende communisme. De schrijvers Kafka - Willem van Toorn had zijn gehele oeuvre vertaald - en Hasek waren onze protagonisten.

In 1986 volgden we de sporen van de Engelse oorlogsdichter Siegfried Sassoon die voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog al faam had opgebouwd met zijn poezie over de vossenjacht. We bezochten zijn huizen en gingen mee met de jacht.

In oktober 1987 trokken we naar New York en met name naar de Bronx waar E.L. Doctorow veel van zijn romans had gesitueerd. De Bronx was toen een stadsdeel dat ondanks zijn glorieuze architectuur tot een getto vervalen was (Doctorow wou er met ons niet naar toe). Onvergelijkbaar met de wederopstanding die de wijk nu beleeft. Rondom Pelham Parkway vonden we nog een gemeĀleerde buurt met veel winkeliers en bewoners die uit Europa gevlucht waren voor de Tweede Wereldoorlog. Het milieu waar Doctorow zo liefdevol over schreef.

De laatste aflevering van deze reeks maakten we over Amsterdam-West. De buurt waar Willem van Toorn en een hele generatie schrijvers (K.Schippers, H.Bernlef, Jan Blokker, Kees Fens ea) was opgegroeid. De wijk was toen drastisch aan het veranderen door de komst van migranten.

Avenue / Literary Landscapes [1983-1989]

AVENUE was a very interesting glossy magazine which specialized in the combination of fashion, travel stories, food and literature. No stock photography, no recycled stories, everything was home made. They invited novelist and leading photographers to work together. I can’t imagine that they ever made a profit. No wonder that the monthly does not exist anymore but what a loss.

After I left the academy of art of Amsterdam I went unabashed over to the offices of AVENUE and proposed to do feature stories on writers and their landscapes in collaboration with the Dutch poet and writer Willem van Toorn. I showed them my black and white work on the landscape were Flaubert’s Madame Bovary was situated in France.

To start with we went in 1983 to the nearby Flemish town of Aalst to work on the landscape of the Flemish writer Louis Paul Boon. He wrote about the working conditions of the working class and the influence of the Catholic Church and socialism on the daily life.

A year later we went over to communist Czech Republic to work on a story about Franz Kafka and Jaroslav Hasek.

After that came Siegfried Sassoon the famous world war I poet but also the writer of the Memoirs of a Fox-Hunting Man. E.L. Doctorow was the excuse to travel to New York and explore the Bronx and other parts of the town. And we finished the project with a story on the part of Amsterdam were I was born and were Willem van Toorn grew up: Amsterdam - West (the opening spread is of the apartment building where I lived at that time). The Dutch writers which were presented in this story were K.Schippers, Bernlef and Kees Fens.